Sunday, December 16, 2012

Brukeromtale - Induro AT-413 aluminiumsstativ.

Jeg har begynt å fore småfuglene utenfor kjøkkenvinduet. Der jeg bor har jeg et vakkert steingjerde, med grasmark som bakgrunn. Så etterhvert som fuglene har kommet har behovet mitt for et stødig stativ økt. Jeg har en gammel Tamron adaptall 400/4 LD IF, som er en optisk juvel, men det veier ca 2,3 kg. så det krever sitt når det gjelder stativ. Derfor ble jeg frista over evne en dag jeg satt å studerte stativalternativer. 


Artikkelen er for øyeblikket work i progress, noe i mellom førsteinntrykk og en ferdig brukeromtale. Jeg kommer trolig etterhvert til å teste stativet med større brennvidder, og med kulehode.

Skriver litt mens jeg følger med på foringspippene med et halvt øye. Har nettopp pakka og satt det opp. Prisen syns jeg var sympatisk, 1990,- hos Japanphoto. Bæreevna er oppgitt til 20 kg. så her er det opplagt at tanken er mye stativ pr. krone. Et tilsvarende Gitzo stativ f.eks koster to til tre ganger så mye.


Maks høyde er 184 cm. Det er mer enn høyt nok for undertegnede som er 188 cm. Vekta er betydelig 3,2 kg, og det måler 76,5 cm sammenslått. så dette er ikke et typisk toppturstativ. Trenger du det, da bør du kanskje heller se på et karbonstativ, et som har fireledda bein, og kanskje et som er litt lavere enn dette for å holde vekta nede. Karbonstativ i samme klasse blir gjerne svindyrt. Så planen min er å supplere med et mindre (for å holde prisen på et akseptabelt nivå) karbonstativ i 10-12 kg klassa, som jeg tenker skal erstatte mitt gamle trofaste Velbon CF 630 som fremdeles er et godt stativ, men har for liten bæreevne til min bruk. Men det blir lenger fram i tid.
Inkludert i prisen er ei grei bæreveske og ei lita verktøytaske med spikes (for bedre grep til underlaget) og noen smånøkler for vedlikehold og justering. Den øverste delen er belagt med et skumgummilignende materiale for bedre og mer behagelig grep (det siste har stor betydning i kulda). Det følger og med ei bærereim, som du kan klipse rett på stativet. 
Det virker dønn stødig. En rask liten testrunde med Manfrotto 393 gimbal-hode og snorutløser viser at det er ingen problemer å bruke 1/50s med 400mm, så lenge oppsettet er rett. Men litt god teknikk er forutsigbare resultater fullt mulig på 1/25s og kanskje enda lavere hvis det kniper. For viktige bilder vil jeg nok tilstrebe å holde meg på 1/50s eller raskere.

Jeg er ikke spesielt glad i sentersøyle. De har en tendens til å være i veien og gjøre stativet mindre stødig. Men her den er ganske kort, så det mulig å komme forholdsvis lavt for eventuelt makroarbeid. Det er også mulig å snu den hvis du virkelig ønsker å komme lavt. Låsemekanismen for sentersøyla virker tillitvekkende. Nederst på sentersøyla finner vi en krok beregna til å feste ekstra vekt (f.eks fotosekken) for å stabilisere oppsettet. Base for hodet er stor så det bør gi et solid fundament for de fleste hoder.

Beina er kraftig og tillitvekkende leddet, sånn med tanke på svikt. De har en "kort etterklang" når jeg knipser på de, dvs si at de ikke "synger" lenge, noe som borger for bra vibrasjonsdemping.
Presisjonen virker kanskje ikke på topp, men det kan vi ikke forvente på et såpass rimelig stativ. Gummiføttene suger seg godt til glatt underlag. Noe som være veldig greit f.eks på såkalt klikkgulv eller parkett.

Oppsummering:


Foreløpig har jeg altså ikke funnet noen alvorlige svakheter med stativet. Ikke andre styrker og svakheter enn det som ligger i selve konseptet, nemlig et stort tungt stativ med sentersøyle. Du finner flere brukeranmeldelser på B&H sine sider. Der finner du forresten også en kortere sentersøyle fra Benro ELC4 som visstnok skal være kompatibel med dette stativet. Bilder av herligheta og andre stativer/hoder fra Induro finner du her (lenke).

Jeg antar at de mindre søstermodellene er like gode stativer som det jeg har valgt. Om jeg ikke hadde hatt planer om å prøve telekonverter etterhvert, ville jeg trolig gått for den mindre modellen AT-313. Så vidt jeg kan se er det litt lettere i utførelsen, men likt utstyrt.

Er du intersert i å lese om stativbruk, finner du en artikkkel om det her (lenke)

No comments:

Post a Comment