Thursday, January 10, 2013

Fotoskole - eBaying for Dummies

Mange av oss har vel vært på eBay å kikka litt "for moro skyld". Du har kanskje og funnet noe interessant noe du har hatt lyst på, men så lukka nettleseren fordi du var usikker og redd for bli lurt.

Jeg har i hvert fall vært der. Men etterhvert har jeg forhørt meg litt rundt, for så å hoppe ut i det store ukjente. Et par mindre feilskjær har jeg gjort, men stort sett har jeg erfart at eBay er et trygt, og egentlig ganske greit sted å handle. I hvert fall om du tar noen enkle forholdsregler. Denne artikkelen er et forsøk på å summere opp det jeg har lært av egne og andre sine erfaringer. I hovedsak er erfaringene bygget på kjøp av brukt fotoutstyr, og de bærer kanskje preg av det.

Før du kjøper.

Det viktigste når du skal kjøpe noe er at du gjør grundig research før du handler. Før du handler bør du kjenne varen, du bør og ha satt deg grundig inn i salgsbetingelse (er de akseptable for deg?), og du bør føle deg noenlunde sikker på selgeren.

Når det gjelder de to første punktene så er som regel det forholdsvis enkelt. Du leser, studerer bildene, og er noe uklart så spør du selgeren. Gidder ikke selger å svare, da er ikke vedkommende seriøs, og da er det ikke noe å bruke tid på.

Det å bedømme seriøsiteten hos en selger kan synes umulig, men det er det som regel ikke. Måten varen og handelen presenteres på sier ofte mye. Virker beskrivelsen nøktern, og er eventuelle påstander underbygga, eller er det bare tomt markedsføringsprat? Og ikke minst virker betingelsene rimelige? Bytterett er f.eks et godt tegn.

Videre kan det og være en ide å studere eventuelle andre varer vedkommende tilbyr. De seriøse begrenser seg stort sett til å selge varer de har kunnskap om. Min erfaring er at spesialiserte selgere ofte er de beste.

Videre er det viktig å studere historikken til selgeren. Styr unna selgere med liten eller ingen historikk. Hold deg også unna selgere med mindre enn 95% positiv feedback. Sånn ca. 50-100 transaksjoner eller mer er som regel trygt. Men er du tvil så sjekk opp om det har vært påfallende mange handler i løpet av kort tid. Det er ofte tegn på svindelforsøk. Kontoer som har vært sovende ei stund, kan bli hacka (dvs at identiteten til en eBay-aktør blir stjålet), og så bruker svindlerne kontoen til å legge ut usannsynlig gode tilbud som ikke er reelle. Dette dreier seg ofte om (ofte påfallende) lave "Buy It Now" salg, som lokker folk til raske avgjørelser.

En del auksjoner er ikke åpne for alle. Selgere fra USA for eksempel begrenser ofte auksjonenen til US only. Min erfaring er at de ofte er villige til å gjøre unntak om du spør høflig. Veldig ofte er det egentlig østblokkland, og en del asiatiske og afrikanske land de ønsker å unngå. Kjøpesterke nordmenn er ofte velkomne når det kommer til stykket.

Når du har bestemt deg for å prøve deg.

I prinsippet er det to typer handel på eBay. Buy It Now er enkelt og greit. Der betaler du kjøpssum og frakt og så er handelen din.

Hvis ikke forgår salget som en auksjon. Det er mange taktikker du kan bruke når du byr. Det er vanskelig å gi generelle gode råd om auksjonstaktikk. Men vær klar over at såkalt sniping er utbredt. Dvs en del sitter på gjerdet til like før auksjonen avsluttes, og så prøver de seg med et bud i siste sekund. Derfor kan det være fornuftig å bruke autmatiske bud på slutten. Du legger rett og slett inn et maks bud, og så gjør eBay resten av jobben før deg. Følger auksjonen for deg, og byr på dine vegne når noen har budt over deg. Sjansene for å bomme tidsmessig blir mindre da.

Uansett taktikk, så er nok hovedregelen at du bør bli enig med deg selv hva du vil før du begynner å by. Du kan lett bli din verste fiende, om du lar følelsene løpe av med deg i et øyeblikks handlekåthet.

Apropos korttenkte avgjørelser. Ikke glem at frakt kommer i tillegg. Moms beregnes av salgssum pluss frakt. Eventuell toll meiner jeg beregnes av selve kjøpssummen (fotoutstyr er forresten tollfritt). Toll og moms kreves ofte inn av speditør. Det er heller ikke uvanlig med et ekspedisjonsgebyr på slike tjenester. En del speditører leverer ikke ut varen før du kan dokumentere at dette er betalt.

Når handelen skal avsluttes.

eBay handel handler i likhet med de fleste andre handler mye om tillit. God feedback er grunnlaget for tillit. Derfor er det viktig å betale prompte når du har fått tilslaget på en handel. Da er det vanligvis bare å sette seg ned å vente. eBay systemet vil kanskje be deg om å gi tilbakemelding på handelen, men det ignorerer du, til du har mottatt, inspisert, og eventuelt prøvd varen. Hvis du av en eller annen grunn ikke har anledning til å inspisere varen med en gang, så gjør du selger oppmerksom på dette på forhånd. Selger er nemlig opptatt av rask tilbakemelding. Selger "lever" nemlig av god feedback.

Normalt betales en eBay-handel via PayPal. PayPal er effektivt og gir deg litt ekstra sikkerhet. Du kan nemlig reise krav overfor selger via PayPal. Derfor bør du helt klart avvise alle eventuelle forslag om å gjøre opp en handel privat. Når du først har satt opp en PayPal konto, er det uhyre enkelt å betale via kredittkortet ditt. Men det å få satt den opp kan være litt knotete. Jeg har selv brent meg på dette. En viktig handel gikk i vasken for meg (og det gikk stygt ut over feedback prosenten min), fordi kredittkortet mitt tilsynelatende ikke ville overføre penger.

Med tanke på at det er viktig å gjøre opp raskt, anbefaler jeg derfor å gjøre det så fort du har bestemt deg for å prøve å handle på eBay.

eBay for gjerrigpomper. 

Med litt forarbeid og en liten porsjon flaks kan du som sagt gjøre gode handler på eBay. Har du tid, kan du enkelt sørge for at du "veit" at du gjør en god handel til en riktig pris. Trikset er bare å følge med hva en vare går for over tid. eBay har to enkle verktøy som gjør dette lett. Det første er muligheten til å lagre et søk. Bare klikkSave i selve søkefeltet, da lagrer du søket, og kan bestille epost ved treff, bare ved å huke av et valg for dette. Du kan vider klikke Add to Watch List på sida for en annonse. Da kan du følge handelen helt til den avsluttes. Gjør du dette med en vare du jakter på vil du få et godt innblikk i hva som er en god pris for den.

Under ser dere eksempel på en slik Watch list.  Dette er altså søk jeg har lagra for å følgre med på priser over tid. Den forteller oss at Pentax FA 50mm f:1,4 selges for mellom $202 og $224. Da veit jeg at hvis det er viktig for meg med et godt kjøp så bør jeg stoppe på ca $200. Vil jeg derimot sikre at jeg vinner en auksjon (i hvert fall nesten sikre meg), så legger jeg inn ei øvre autobud grense på $250.













Utgangspunktet for denne artikkelen er som sagt å prøve å spare penger på kjøp av fotoutstyr. Er du på jakt etter rimelig optikk kan artikkelen Årgangsglass - svaret på våre våteste objektivdrømmer? på herværende blogg være verdt et studium.

No comments:

Post a Comment